تبلیغات
زیست شناسی گرگان - بررسی آماری کنکور 91

امروز:

بررسی آماری کنکور 91

تحلیل درس زیست شناسی کنکور سراسری1391         تهیه و تنظیم:علی کرامت

چندنکته ی ویژه در مورد تحلیل درس زیست شناسی در کنکور سال 91 خدمت شما ارائه می کنم.

سوالات آزمون سراسری در درس زیست شناسی ،  از سال 85 تا 91 به چهار صورت زیر طراحی شده است:

1-تا قبل از آزمون سراسری 87 ، سطح سوالات زیست بین دانش آموزانی که کل مباحث زیست را می خواندند و به همه ی جزئیات کتاب توجه می کردند و  دانش آموزانی که کتاب زیست را به خوبی نمی خواندند یا بعضی بخش های آن را حذف می کردند ، تفکیک انجام می داد .

2-در کنکور سراسری 87 تا 89 رویکرد طراحی تست به سمتی رفته بود که فرض را طراحان براین گذاشتند که شرکت کنندگان کل مباحث زیست را می خوانند و دیگر نکته ای درکتاب درسی نیست که از دید دانش آموزان مخفی مانده باشد لذا سوالات را مفهومی طراحی کردند ، کم شدن میانگین زیست گواه این مسئله است!

3-در کنکور سراسری 90 باز کمی چرخش در نگرش طراحان کنکور دیده می شود یعنی فرض را براین گذاشتند که دانش آموزان با تست های مفهومی آشنا شده اند ، لذا در کنکور 90 فاکتور دقت و تمرکز به همراه سرعت پاسخ دهی به سوالات در محدوه ی زمانی 36 دقیقه کار را برای دانش آموزان سخت کرد ، به همین خاطر میانگین زیست باز هم نسبت به سال های قبل کم تر شد و هیچ کس نتوانست در این درس نمره ی 100 کسب کند و فقط 82 نفر توانستند زیست رابالای 90% بزنند!

4-اما در کنکور 91 ، به غیر از فاکتورهای مفهومی بودن تست ها ، دقت و تمرکز و سرعت در پاسخ دهی به سوالات که مشابه کنکور 90 بود ، ویژگی منحصر به فردی دیده می شود که در کنکورهای سال قبل این قدر پررنگ نبوده است . ورود تست های تعمیمی به تست های سال 91 ، این آزمون را نسبت به آزمون های قبلی بسیار ممتاز کرده است .

 شاید خیلی از دانش آموزان دنبال نکته های جدیدی در کنکور 91 بوده اند و یا منتظر سوالات احتمالی از ژنتیک بوده اند اما کنکور 91 با این هدف طراحی شد که هر دانش آموزی که کتاب درسی خود را بیش تر خوانده ، بیش تر فهمیده و بیش تر قدرت تجزیه و تحلیل را دارد می تواند ، امتیاز بیش تر کسب کند نه این که با یادگیری چند تکنیک خاص بتواند به راحتی به تست ها پاسخ دهد.

هم چنین در کنکور 91 حذف شدن تست های احتمالی ژنتیک یکی از ویژگی ها بود.

در این آزمون خوشبختانه همه تست ها با انشای روان و ساده مطرح شد و خیلی از نکات کنکور سال های قبل با تیپ جدید مطرح شد.

بودجه بندی کنکور 91 با کنکور 90 از نظر درصد تست ها در کتاب ها ،تغییرچندانی نداشت ولی در فصل های کتاب، کمی تغییر داشته است اما از نظر مباحث کلی تقریباً مشابه بوده اند.

 

 


 

فصل

کتاب دوم

کتاب سوم

کتاب پیش دانشگاهی

مباحث ترکیبی

1

0

0

2

4

2

1

1

1

3

1

2

0

4

2

2

0

5

2

0

1

6

3

1

1

7

2

1

2

8

1

4

2

9

 

2

3

10

 

3

3

11

 

2

1

 

درصد

24%

36%

32%

8%

 

 

 

 


تحلیل آماری سوالات زیست شناسی كنكور سراسری 1391       تهیه و تنظیم: هادی كمشی

 

پرسش های چهار گزینه ای زیست شناسی کنکور 1391 با سبک و سیاقی همچون کنکورهای 5 سال اخیر و با چند ابتكار سنجیده طراحی شده بود.

از نوآوری های کنکور امسال می توان به استخراج نکات از شکل های کتاب درسی و تبدیل آن ها با عبارات علمی استنباطی، استفاده هرچه بیشتر از جمله های متن كتاب درسی كه توجه كم تری به آن ها می‌شد و طراحی سوالاتی به صورت تركیبی - مفهومی جدیدتر از هر سال اشاره نمود.

 

الف) بودجه بندی كنكور

در كنكور سال 91 از 50 سوال درس زیست شناسی 13 سوال از كتاب سال دوم (26%)، 20 سوال از كتاب سال سوم (40%) و 17 سوال از كتاب پیش دانشگاهی طراحی شده بود (34%).

20% سوالات (یعنی 10 سوال) فقط از 4 فصل آخر كتاب زیست شناسی پیش دانشگاهی طراحی گردیده بود. قابل ذكر است سال های متوالی است كه این رویكرد در كنكور سراسری وجود دارد.

 

ب) تیپ بندی سوالات

1)     41 سوال (82%) كنكور به صورت جای خالی طراحی شده بود.

2)    اگرچه فقط یک شکل در پرسش ها مشاهده شد، ولی گزینه های 9 سوال مستقیماً از شکل ها استخراج شده بود که این موضوع بیانگر اهمیت هرچه بیشتر شکل ها می باشد.

3)   10 سوال (20%) به صورت ترکیبی بین فصل های کتاب های درسی زیست شناسی پایه های مختلف طراحی شده بود.

4)    6 سوال (12%) به صورت مقایسه ای بین دو یا چند موضوع مطرح شده بود. مانند:

مقایسه ی اسپورانژ کاهوی دریایی و ریزوپوس استولونیفر در سوال 193، مقایسه ی ویژگی های خانه ی ششی و نایژک در سوال 191 مقایسه ی ویژگی های باکتری ها و قارچ ها در سوال 183 و .. .

5)    11 سوال (22%) بر اساس کلمه های قید دار « برخی، بعضی، بیشتر، هر، همه‌ی، هیچکدام، بسیاری و ...» طراحی شده بود.

6)    3 سوال (6%) به صورت 5 گزینه‌ای طراحی شده بود! منظور از 5 گزینه ای این است که طراح حتی صورت سوال را هم مجهول طراحی کرده که بایستی اول صورت سوال را معنی كنید سپس به خواندن گزینه‌ها بپردازید.

به مثالی در این مورد توجه کنید:

سوال 169) عامل مولد بیماری ذات‌الریه ...........

در این سوال ابتدا بایستی به یاد آورید كه عامل مولد بیماری ذات الریه چه جانداری است تا بتوانید سراغ گزینه‌ها بروید.

7)    10 سوال (20%) به صورت فعل منفی در آخر سوال طراحی شده بود.

8) از مباحث ژنتیك (فصل 8 زیست سوم و فصل 5 زیست پیش دانشگاهی) به طور مجموع 4 سوال (8%) با سطح دشواری متوسط طراحی شده بود كه همچون 2 سال اخیر به سوی تعدیل تعداد و سطح دشواری این مباحث قدم برداشته شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

نوشته شده در : دوشنبه 27 خرداد 1392  توسط : شریفی زاده .    نظرات() .

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر